Axel Honneth - anerkendelsens 3 sfærer - uretsbevidsthed
Bent Madsen - inklusion
Benny Lihme - Det fælles tredje
Flemming Andersen - relationsformer
»Ethvert barn er født og udviklet i en relation, før det selv træder i relation til sine omgivelser«.
Sådan indleder cand.pæd.psych., Flemming Andersen, sin artikel i den nye antologi Relationer i teori og praksis.
En grundlæggende forudsætning for vores liv og udvikling er relationer til andre. Alligevel har vi ofte svært ved at få øje på den relationelle kontekst, vi er så afhængige af, og vi kommer let til at overse den relationelle dimension i tilværelsen. Den forbliver implicit frem for eksplicit, som noget vi let kommer til at tage for givet.
Relationer har stor betydning for børns udvikling og er derfor et centralt anliggende for pædagogikken. Antologien fokuserer på relationen som kategori og tema og ser på relationers betydning for og rolle i pædagogisk praksis, hvor grundtemaet beskues udfra en række forskellige vinkler, emner og praksisfelter.
Sådan indleder cand.pæd.psych., Flemming Andersen, sin artikel i den nye antologi Relationer i teori og praksis.
En grundlæggende forudsætning for vores liv og udvikling er relationer til andre. Alligevel har vi ofte svært ved at få øje på den relationelle kontekst, vi er så afhængige af, og vi kommer let til at overse den relationelle dimension i tilværelsen. Den forbliver implicit frem for eksplicit, som noget vi let kommer til at tage for givet.
Relationer har stor betydning for børns udvikling og er derfor et centralt anliggende for pædagogikken. Antologien fokuserer på relationen som kategori og tema og ser på relationers betydning for og rolle i pædagogisk praksis, hvor grundtemaet beskues udfra en række forskellige vinkler, emner og praksisfelter.
Om bogen: Relationer i teori og praksis
Ingen kommentarer:
Send en kommentar